Orkidéerne på Høvblege

Orkidéerne på Høvblege er - sammen med den øvrige artsrigdom af planter og dyr - en af de vigtigste grunde til at vi plejer området bl.a. ved hjælp af vores Galloway-kvæg. De stiller helt specielle krav til deres voksesteder og er derfor meget følsomme overfor ændringer i deres omgivelser. De er desuden - eller netop derfor - allesammen totalfredet, her som alle andre steder. Hjælp os derfor med at passe godt på dem. Flere af dem står også på Rødlisten - listen over arter, der er specielt truede og som kun findes enkelte steder.

Billederne herunder kan du se i et nyt vindue i stor størrelse ved at klikke på dem. Du må gerne kopiere dem, men hvis du offentliggør dem andetsteds, skal du angive at du har dem her fra denne hjemmeside.

Hvis du selv har nogle billeder af orkidéerne på Høvblege, må du gerne sende dem til os - info@graesningsforeningen.dk - så kan det være vi bringer dem her, med angivelse af fotografen.

Stor Gøgeurt
(den hvide variant)