Græsningen på Høvblege med foreningens Galloway-kvæg

Store arealer på Høvblege er blevet ryddet - eller tyndet - for træopvæksten i den sidste tid, som et led i det LIFE-projekt, der også har omfattet Jydelejet m.m. Formålet med det er at genskabe gunstig bevaringsstatus for de yderst værdifulde overdrev, for at den helt specielle flora og fauna kan få plads, lys og luft til at udfolde sig, og de mange truede arter få forbedrede muligheder for deres fremtidige eksistens. Vore børnebørn skal ikke snydes for de mange fantastiske oplevelser, vi andre har kunnet nyde i vores tid. Den pleje, der nu er sat i gang, er et lille skridt i den rigtige retning, men den store trusel der skal fjernes, er forureningen med næringsstoffer fra landbruget.

I "Høvblegedal" skal der være efterårs- og evt. vintergræsning. Der må først åbnes op efter frøsætning. Der græsses tillige med får fra medio august til senest marts.

På "Mandemarkefolden" kan der græsses hele året, især i vækst-perioden hvor der ikke græsses på "Høvblegedal".

"Trekanten" skal sommergræsses, 1/6 - 30/9, og der kan tages høslet.

"Høvblegefronten" skal normalt kun græsses med får, dog kan der evt. afhængigt af tilvæksten foretages en moderat vintergræsning i en kortere periode.

I "Frøavlsbevoksningen" kan der laves begrænset afgræsning i samme periode som der græsses på "Trekanten". Det er vigtigt at der ikke sker bid på træer og buske på arealet.